עידן ה- MR – זמן לבדיקת מציאות

זה הזמן של מפתחי אפליקציות ויזמים שחושבים קדימה להסתכל מעבר למסך הסמארטפון, למרחב הפיסי וירטואלי שמסביבם, ולהיות ראשונים במהפכת ה- MR.

באמצע שנות התשעים חווינו את מהפכת הניידים. לא עברו 15 שנים, ועברנו את מהפכת הסמארטפונים שגם היא כנראה לא תחזיק הרבה יותר מזה. הסיבה היא שבשנתיים הקרובות נעבור מהפכה נוספת: מהפכת ה- MR – Mixed Reality, שאת ניצניה רואים היום במה שמכנים VR ו-  AR. ה- MR צפוי לייצר חוויות המשלבות מידע דיגיטלי המועבר אלינו בין עם בכניסה לעולם וירטואלי מלא ב- 3D – ה- VR,  או באמצעות הוספת שכבת מידע על העולם הקיים, ה- AR.

כיום VR משמש בעיקר למשחקים ואילו ב AR משתמשים מעבר למשחקים גם להוספות רובד של מידע על העולם. ועם זאת, מתחילים לראות כבר פיתוחי אפליקציות שמוציאות את ה VR מעולם המשחקים כדי ליצור חדר ישיבות וירטואלי או להעניק חוויה חדשה של שופינג בקניון וירטואלי.

ה- MR כבר כאן?

באירוע ההשקה האחרון שלה, אפל סיפקה  תצוגת יכולות מרשימה בתחום ה- AR: שיתוף פעולה עם איקאה להצגת ריהוט בחלל הבית שלכם – כולל התאמה של גודל הריהוט והתאורה עליו, משחק קרבות רובוטים נגד חברים על שולחן, והצגת נתונים על המגרש בעת צפייה במשחק בייסבול. תצוגת היכולות של אפל מגיעה מספר חודשים לאחר שהשיקה את מנוע פיתוח ה- AR שמאפשר למפתחי אפליקציות לשלב מאפייני מציאות מועשרת בקלות.

גם פייסבוק לא נשארת  מחוץ למשחק. היא סימנה היטב את הכיוון אליו היא צועדת עם הרכישה של אוקולוס עוד ב- 2014, והיא לא מתכוונת לוותר.

ar-vr

 שוק ה- MR צפוי לצמוח ל- 108 מיליארד דולר עד 2021, בחלוקה של 83 מיליארד לטובת ה- AR ו-25 ל- VR. (על פי Digi-Capital)

מהפכת ה- MR תתבסס על הצלחות צפויות והכרחיות בפיתוח שתי טכנולוגיות מרכזיות: האחת, להכניס את כל הסמארטפון שלנו בתצורה של משקפיים רגילים. והשניה, ליצור סורק 3D איכותי שיוכל לתרגם גם תנועות אצבע קטנות באוויר למחוות משתמש.

אחת הדוגמאות לטכנולוגיה שכזו היא היכולת לזהות  עוצמת לחיצה על משטח (כמו שולחן).אפל מובילה את המאמץ הזה, כשעל פי דיווחים עובדים כיום בחברה כ- 600 מהנדסים על הנושא הזה. כמובן, שסביר להניחה שמספר דומה של מהנדסים עובדים על אותם הדברים גם בגוגל, מיקרוסופט, פייסבוק וסטרטאפים רבים.

אתגר החומרה: ידיים חופשיות מסמארפון

הצפי הוא שבעוד שנתיים עד חמש שנים כולנו נלבש משקפיים במקום להחזיק סמארטפון ביד. המשקפיים הללו יכילו אפליקציות דו מימדיות והולוגרמות שיוקרנו במרחב, ומשחקים שיכניסו אותנו לעולם אחר לגמרי או פשוט יוסיפו עוד שכבת מידע על העולם.

המשקפיים שנראים נכון להיום הכי קרובים לדבר האמיתי הם HoloLens של מיקרוסופט. אך הם עדיין מגושמים, יקרים מידי,בעלי מסך קטן , דברים שמרחיקים אותם מלהיות זמינים לכל אחד.

get-started2

מקור תמונה: Unity https://unity3d.com/partners/microsoft/hololens

פיתוח תוכנה VR + AR

לצד ההתקדמות הצפויה בחומרה, יש גם צפי להתקדמות בצד התוכנה. פיתוח של עולמות מתקדמים ב- 3D עומד להיות מפתח להצלחתם של עולמות וירטואליים. ראינו טעימה של הפוטנציאל של ה- VR ו- AR באפליקציית Pokemon Go, אך גם הבנו שעוד ארוכה הדרך. האפליקציה בסופו של דבר הציגה תלת מימד חלקי מאוד, ואינטראקציה מוגבלת עם הסביבה. יכולות ה- 3D של הדור הבא לעולמות וירטואליים יצטרכו לרוץ  בצורה חלקה על מכשיר נייד עם עוצמת עיבוד חלשה יחסית של מחשוב לביש, כגון משקפיים.

המנועים הכבדים של היום, שמיועדים בעיקר למשחקים, לא יוכלו לעמוד במשימה.

ב- OneCode אנו מתמודדים כבר היום עם דרישות לפיתוח תלת מימד עבור מערכות AR, ובעיקר אפליקציות המיישמות מציאות רבודה – בתחומי הפנאי, הצרכנות, הרפואה ועוד -שבכולן לא ניתן להסתמך על מערכות מחשוב חזקות כמו אלו שקיימות במחשבים אישיים. הפתרון בדרך כלל נמצא בשימוש ב- WebGL ו Unity3D גם לצרכים גרפיים בסיסיים. ככל שסביבות אלו יתפתחו כך הפיתוח של ה- AR/VR יתקדם גם הוא במהירות.

לסיכום…

אם עדיין נשמעים קולות ספקניים לגבי השימוש במשקפיים למציאות מועשרת, צריך רק להיזכר בטלפונים הניידים הראשונים בתחילת שנות התשעים שנראו כמו לבנת חבלה. אנו נמצאים כיום במקום דומה עם המשקפיים, רק שהדברים מתפתחים הרבה יותר מהר. עד כמה שזה נשמע הזוי, כפי שהתרגלנו כבר לראות אנשים מדברים לעצמם ברחוב, בשנים הקרובות נתחיל לראות אנשים מנופפים בידיים כאשר הם מפעילים אפליקציות וירטואליות שמוצגות במרחב שלפניהם.

הצפי הוא ששנת 2018 תהיה שנת הפריצה, אבל משקפיים על רוב האנשים נראה כנראה רק בסוף העשור הנוכחי / תחילת העשור הבא . בכל מקרה כל מי שמפתח אפליקציה חדשה חייב לקחת את ההתפתחויות בחשבון ולהכין את עצמו לקראתם.

Comments (0)